eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Regulamin organizacyjny
Regulamin Organizacyjny
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Dębnie
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
§ 1
Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „regulaminem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębnie, zwanego w dalszej części „OPS”.
§ 2
W skład Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą:
kierownik
z-ca kierownika
sekcja świadczeń pomocy społecznej
sekcja pomocy środowiskowej
sekcja świadczeń rodzinnych
sekcja finansowo-księgowa
sekcja usług opiekuńczych
koordynator Klubu Integracji Społecznej
pracownik gospodarczy .
§ 3
Komórki organizacyjne składają się z jedno- lub wieloosobowych stanowisk pracy.
Samodzielne stanowiska pracy nie wchodzą w skład komórek organizacyjnych.
Funkcjonowanie wszystkich komórek organizacyjnych OPS i samodzielnych stanowisk pracy opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 4
Szczegółowe uregulowania dotyczące zagadnień związanych ze świadczeniem pracy, obowiązkami pracodawcy i pracownika, porządkiem wewnętrznym określa Regulamin Pracy OPS.
§ 5
Działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej kieruje kierownik, powoływany i odwoływany przez Burmistrza Miasta i Gminy.
Kierownik kieruje OPS przy pomocy zastępcy kierownika i głównego księgowego.
§ 6
Do zadań kierownika OPS należy w szczególności:
nadzorowanie organizacji pracy i realizacji zadań OPS,
koordynowanie działalności podległych komórek organizacyjnych OPS,
wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników OPS,
reprezentowanie OPS wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich,
wydawanie w indywidualnych sprawach z zakresu działań OPS, należących do właściwości gminy, decyzji administracyjnych z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Dębno,
nadzór nad prowadzoną w OPS gospodarką finansową,
zatwierdzanie sprawozdań z realizacji zadań statutowych oraz wykonania budżetu,
składanie Radzie Miejskiej corocznego sprawozdania z działalności OPS,
przedstawianie Radzie Miejskiej wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
zatwierdzanie bilansu potrzeb wynikających z zadań statutowych realizowanych przez OPS,
zatwierdzanie zadaniowego budżetu OPS,
wytaczanie na rzecz obywateli powództw o roszczenia alimentacyjne,
nadzorowanie kontroli wewnętrznej OPS,
zawieranie umów z osobami fizycznymi, dotyczących odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej,
gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
§ 7
Do zadań zastępcy kierownika OPS należy w szczególności:
nadzorowanie organizacji pracy i realizacji zadań OPS,
koordynowanie działalności podległych komórek organizacyjnych OPS,
reprezentowanie OPS wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich,
zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia spraw realizowanych przez podległych pracowników,
zatwierdzanie pod względem formalnym list płatniczych, rachunków, list składek ubezpieczeniowych klientów,
nadzorowanie prac związanych z tworzeniem ewidencji świadczeniobiorców,
nadzorowanie prac związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych i realizacją świadczeń,
wydawanie w indywidualnych sprawach z zakresu działań OPS, należących do właściwości gminy, decyzji administracyjnych z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Dębno,
koordynowanie prac związanych z tworzeniem planów potrzeb w zakresie zadań realizowanych przez OPS,
przygotowywanie danych do sprawozdań w części dotyczącej realizowanych zadań,
bieżące współdziałanie i współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi OPS oraz instytucjami zewnętrznymi w zakresie zadań realizowanych przez OPS,
zapewnienie sprawnego przepływu informacji wewnątrz komórek organizacyjnych.
§ 8
Do zadań głównego księgowego należy:
prowadzenie rachunkowości OPS zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającymi zwłaszcza na:
a)zorganizowaniu i doskonaleniu sporządzania, przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i ochronę mienia społecznego,
b)zorganizowaniu i doskonaleniu prowadzenia księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej w celu zapewnienia ich rzetelności, prawidłowości, z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
c)prawidłowym przechowywaniu i zabezpieczeniu dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
d)nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne OPS,
prowadzenie gospodarki finansowej OPS zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającymi zwłaszcza na:
a)przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnieniu należytej ochrony wartości pieniężnych,
b)zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
c)prawidłowym dysponowaniu środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi,
sporządzanie analiz z wykonania budżetu,
zatwierdzanie pod względem rachunkowym list płatniczych, rachunków i list składek ubezpieczeniowych.
§ 9
Pracownikiem socjalnym może być osoba, która posiada dyplom uzyskania tytułu zawodowego w zawodzie pracownik socjalny, dyplom wyższej szkoły zawodowej o specjalności praca socjalna lub ukończone studia wyższe o specjalności praca socjalna na jednym z kierunków: pedagogika, polityka społeczna, psychologia, socjologia lub nauki o rodzinie.
Do zadań pracownika socjalnego należy:
wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,
organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,
zapobieganie marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.
Pracownik socjalny:
kieruje się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowaniem ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
ma obowiązek udzielać osobom, którym służy, pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
jest zobowiązany zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia.
§ 10
Do referenta do spraw świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
przyjmowanie wniosków oraz sprawdzanie ich pod względem formalnym,
rejestrowanie wpływających wniosków w rejestrze oraz w bazie danych,
prowadzenie teczek indywidualnych świadczeniobiorców,
drukowanie decyzji administracyjnych,
sporządzanie i ewidencjonowanie list wypłat świadczeń rodzinnych zgodnie z ustalonymi terminami płatności,
sporządzanie sprawozdań kwartalnych o wypłaconych świadczeniach,
udzielanie wszechstronnych informacji z zakresu przysługujących świadczeń rodzinnych oraz ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych.
§ 11
Pracownicy Ośrodka pracują w oparciu o opracowane przez kierownika Ośrodka zakresy czynności i są obowiązani do przestrzegania przepisów prawnych i wydawanych zaleceń i zarządzeń przełożonych.
§ 12
Korespondencję wychodzącą z Ośrodka podpisuje kierownik lub jego zastępca.
§ 13
Regulamin Ośrodka obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku.
§ 14
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustaw, o których mowa w statucie OPS.
§ 15
Traci moc Regulamin dotychczas obowiązujący.
Dębno,dn.30.09.2004r.
Z A T W I E R D Z A M:
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Krystyna Stankiewicz | 30-05-2005 14:06 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 30-05-2005 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 30-05-2005 14:06 |